Sammenhengene med
modernismen i denne delen av Sult fortsetter, og vi ser et fortsatt tydelig
sprang fra 1890-tallets regjerende skrivestil, realismen. Fortellermåten
gjennom tanker og skildringer av hovedpersonens indre liv er typisk for
modernismen, og inntrykket av at verden rundt ikke spiller noen rolle
forsterkes. Ofte blir handlingen bare
koblet av, og lange tankemonologer overtar store deler av teksten.
Hovedpersonen gjør seg stadig klar for døden, men klarer fortsatt å holde en relativt optimistisk tankegang,
utover de gangene han gjør seg klar for å dø.
Han føler seg
fortsatt fremmed, og denne fremmedfølelsen kommer godt frem når hovedpersonen
vandrer rundt i byen alene og skildrer menneskene rundt seg. Hans bekjente
møter vi sjelden, og hovedpersonen er nesten alltid alene. Typiske trekk med
modernismen er at de bryter med normer. Hovedpersonen får ikke dama, men han
får seg jobb og et tilsynelatende mye bedre liv. Det at hovedpersonen ikke får
dama passer godt med påvirkning fra naturalismen, siden denne romanen var
skrevet tidlig i den modernistiske perioden (noen mener romanen definerer
starten på modernismen). Det at han
faktisk ikke sulter i hjel og har en åpen slutt er derimot atypisk for
naturalismen.
Siste halvdel av
1800-tallet var preget av arbeidet til psykoanalytikerne Sigmund Freud og
Friedrich Nietzche. Hamsun og "Sult" fokuserer på det ubevisste
sjelelivet, og ustabiliteten til hovedpersonen. Freud og Nietzche fokuserte mye
på dette ubevisste, og humørsvigningene fra nærmest sucidal til
fremtidsorientert hos hovedpersonen viser igjen Hamsuns forsøk på å belyse
dette ubevviste. Romanen ender med at hovedpersonen drar til sjøs, og vi får
ikke vite noe mer om han utover det. Dette gir meg en slags følelse med
meningsløshet, hele boka for bare det? Det betyr kanskje bare at Knut Hamsun
har klart å få meg, altså leseren, til å stille spørsmål ved hvorfor vi gjør
ting, er ikke alt meningsløst til slutt?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar