Første stykke - "etterforsker"
Sult er en
modernistisk roman av Knut Hamsun fra 1890. Typiske modernistiske kjennetegn i
romanen er fremmedgjøring, meningsløshet og dekadanse. Første stykke innleder
historien om en fattig og sulten mann som vandrer Kristianias gater med et nysgjerrig
blikk. Han beskriver det han ser, både omgivelser og mennesker. Det første
tegnet på hans triste skjebne kommer til uttrykk ved at han ikke kan betale
husleia og må tilbringe nettene ute i skogen. I tillegg er han forfatter og
gjør alt han kan for å få gjennomslag hos ulike forlag for sine verk. Først og
fremst får han ikke oppfylt det grunnleggende behovet for mat, men mangler også
tak over hodet.
Hovedpersonen (som
foreløpig ikke er navngitt) er fremmed i sin egen by. Fremmedgjøringen kommer
til uttrykk i forholdet mellom han selv og andre mennesker ved at han står på
utsiden av samfunnet. Han er fattig og uten arbeid og føler seg ydmyket i en rekke
situasjoner. På den ene siden er han stolt som person og skammer seg over ikke
å ha betalt husleia. Han forteller at neste gang han møter huseieren, skal han
selv si opp leien. Et annet eksempel på stolthet kommer til uttrykk gjennom
barberbladene. Det er viktig for hovedpersonen å være nybarbert. Han vil ikke
lukte. I tillegg blir han rørt til tårer av sine egne ord etter å ha gitt fra
seg et slips til et annet fattig menneske. På den annen side blir han sint og
skuffet når han blir behandlet som tigger. I en aggressiv tone reflekterer han
rundt at han slett ikke er fattig. Til tross for at han trolig er fullt klar
over hvilken situasjon han står i, underdriver han problemet ved å dekke over
sannheten.
Videre er
hovedpersonens skjebne preget av meningsløshet. For eksempel reflekterer han
rundt det faktum at han har fått avslag på en rekke artikler. Skuffende svar
har tatt fra ham motet til å fortsette. På samme tid kan hans stolthet, som
nevnt, stå i kontrast til det meningsløse og håpløse. Her kan det trekkes en
parallell til romanens preg av dekadanse. Som leser legger man merke til en
forfallende tilværelse. Likevel kan det
hevdes at dekadansen ikke er til stede i gjennomført grad. Man kan peke på
brudd etter som hovedpersonen i begynnelsen av romanen viser glede og
begeistring i sin skildring av omgivelsene. Han beskriver blant annet den fine
høsten. I tillegg beskriver den stolte mannen seg slik: "jeg var sterk som
en rise og kunde stanse en vogn med min aksel". Dette eksemplet
underbygger bruddet. En slik oppfatning av seg selv indikerer håp og tro på en
bedre fremtid.
De modernistiske
trekkene i romanen kommer til uttrykk gjennom den subjektive fortellermåten.
Hovedpersonens atferd er jeg-sentrert og alle følelser og tanker beskrives i
detalj. Det modernistiske språket skiller seg for eksempel fra det
naturalistiske som også skildrer virkeligheten i detalj, men fra et objektivt
ståsted. Naturalistisk litteratur kjennetegnes ved at forfatteren står utenfor
og betrakter samfunnsproblemer, uten å avsløre individets indre tanker og
følelser slik som her. I Sult beskrives indre tilstander og ikke ytre handlinger som i den
tradisjonelle romanen. Enkelte modernistiske romaner beskriver disse tilstander
i så stor grad at de åpner for springende og usammenhengende assosiasjoner og
tanker. Hovedpersonens ustabile og irrasjonelle følelsesliv som avdekkes i lange
tankereferater, indikerer at Sult er representativ som en slik type roman.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar